İki konser iki renk

İzmir Büyükşehir Belediyesi A. Adnan Saygun Sanat Merkezi yeni sezonu 9 Ekim akşamı görkemli bir konserle açtı. Dance of the Invisible Dervishes (Görünmez Dervişlerin Dansı) müzik projesinde, bir araya gelmiş ayrı ülkelerden virtüözler vardı. Piyano, gitar, bas ve davulla birlikte udla Dhafer Youssef, klarnetle Hüsnü Şenlendirici, kanunla Aytaç Doğan’ın yer aldığı konser başarılıydı.
Dhafer Youssef (Zafir Yusuf) Tunuslu, dünyanın en iyi cazcılarından biri sayılıyor. Yoksul bir aileden gelme. Babası önce Kur’an kursuna göndermiş, Kur’an okumayı ve sesini kullanmayı öğrenmiş, çok geçmeden düğünlerde söylemeye başlamış. Kazandığı parayla kendine bir ud alıp yoluna ısrarla devam etmiş, müzik aşkıyla dolu bir sanatçı olmuş. İyi bir cazcı ve Avrupa’da yaşıyor. Müziğinde, sufi gelenekleri ve Arap liriklerinden beslenmiş.
Konserde insanı alıp götüren, ötelere, maveraya ulaşma duygusu veren bir icra dinledik. Zafir Yusuf zaman zaman zikreden bir derviş görüntüsü verdi. Yüzü aydınlık ve etkileyici. Vücut dilini çok iyi kullanıyor. Yer yer adeta transa geçmiş bir şamanı veya vecde gelmiş bir dervişi hatırlatıyor. Tiz perdeden insan sesiyle klarnet sesinin bütünleşmesi büyüleyiciydi.
A. Adnan Saygun Sanat Merkezi’nin 1126 kişilik muhteşem bir salonu var. Burada Türk Sanat Müziği konserlerine yer verilmemesi garip bir uygulama. Bu ayırımcılığı anlamak mümkün değil. (29 Ekim’deki Batı Müziği sazlarının da katılacağı Melihat Gürses konseri bir istisna olmalı.)

DEVLET KOROSU
10 Ekim akşamında da İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun sezon açılış konserini dinledik. Gazi Giray Han’ın Mahur peşrevi ve Mahur saz semaisi ile Meraği ve Dede Efendi’nin eserleri ruhlara revnak verdi.
Klasik müziğimizin bu muhteşem eserleri daima tazeliğini ve güzelliğini korumaktadır. “Klasik” kelimesinin anlamında bu var: Eskimez, her dem tazedir. AKM’nin ferah salonunda Türk musikisinin huzur ve sükun veren, yer yer ruhu kanatlandıran, coşku ve duygu yüklü nağmeleri içimizi aydınlattı. Mahur makamının neşe ve huzur verici özelliği hissedildi.
Solist Canan Sezgin Geylan’ın söylediği Hicazkar şarkılar konsere renk kattı.
2. bölümde Münir Nurettin şarkıları dinledik. Yahya Kemal şiirlerinin hakkını vererek besteleyenlerin başında M. Nurettin gelir. “Sana dün bir tepeden baktım aziz İstanbul / Görmedim gezmediğim, sevmediğim hiç bir yer / Ömrüm oldukça gönül tahtıma keyfince kurul / Sade bir semtini sevmek bile bir ömre değer.”
Şiir muhteşem, beste adeta onu kanatlandırıyor. Dinlerken bir ara kendinizi İstanbul sabahlarının ezan sesleri içinde buluyorsunuz.
Ümit Yaşar’ın, “Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın” şiiri, Münir Nurettin’in bestesiyle ayrı bir değer kazanır. Erdem Özgen ve korodan zevkle dinledik.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.