-Yenikapı Mevlevîhânesi’ni
Prof. Dr. Mehmet DEMİRCİ
Zeytiburnu Belediyesi’nin yayımladığı zarfı ve mazrufuyla çok değerli bir kitapla karşınızdayız:Tekke kapısı. Bu sütunda aynı seriden Defter-i Dervîşân’ı tanıtmıştım. Belediye Başkanı, irfan adamı ve kültür hâmîsi Murat Aydın Bey lütfedip Tekke Kapısı’nı göndertti.
Önce Başkanın sunuş yazısından alıntılar görelim: Zeytinburnu Belediyesi olarak çıktıkları kendine has mânevî yolculukta, öncelikle binaların tâmir ve ihyâsına öncülük ettiklerini belirtir. Yenikapı Mevlevîhanesi’ni aslına uygun olarak titizlikle restore edenlere teşekkür eder, şimdi de sıranın bu büyük aşk ocağının içini, tarihini ve mânevî iklîmini gün yüzüne çıkaracak çalışmalara geldiğini söyler. Bunu için önce Defter-i Dervîşân (Yenikapı Mevlevîhanesi günlükleri) yayımlandı.
İRFAN İHTİYACI
Bu defa Tekke Kapısı / Yenikapı Mevlevîhanesi’ni
(Bizde de bunların ve birtakım kişisel gelişim programlarının seküler çevrelerde alâka çektiği görülüyor. Oysa tarihimiz ve kendi irfanımızla barışık olsak mânevî ihtiyaçlara cevap verecek en iyi hazine bizim kültürümüz içinde mevcuttur.)
Başkanın belirttiği gibi özellikle ABD’de ve kıta Avrupası ülkelerinin eğitim seviyesi yüksek kesimlerinde tasavvufa ilgi arttı. Mesnevî başta olmak üzere Mevlevîlikle ilgili eserler çokça okunmaktadır. Ancak ABD ve Batı, Uzakdoğu mistik disiplinlerinde yaptığını, tasavvufta da uygulayarak onu bozup değiştirerek kendine uydurma yoluna gidiyor. O bakımdan tasavvufun doğru tanıtılmasına ihtiyaç var. Bu da herkesten önce bize düşer.
Başkanın bu düşünceleri yerindedir. Belediye olarak kendilerine düşeni yapıp hudutları içinde bulunan meselâ Yenikapı Mevlevîhanesi’ni her yönüyle gün yüzüne çıkarmaya gayret gösteriliyor. Tebrik ve teşekkürler.
Dünyanın çeşitli yerlerinde yaklaşık 300 Mevlevîhane vardı. Bunlardan on dört tanesi büyük kuruluşlardır ve “Âsitane” diye anılır. Yenikapı Mevlevîhanesi de büyük âsitanelerdendir ve Konya’dan sonra Mevlevîlik’in ikinci merkeziydi. “Yenikapı Mevlevîhanesi paşaların, sadrazamların hatta padişahların, kapısına gidip terbiye ve usul öğrendikleri büyük bir ruh kervansarayıdır.
KİTAP HAKKINDA
Tekke Kapısı’nı Bayram Ali Kaya hazırlamış. Güzel fotoğraflar ve görsel malzemeyle zenginleştirilmi
Kitap üç bölümden oluşuyor. İlk bölümde Yenikapı Mevlevîhanesi’ni
Üçüncü bölümde bu dergâhta görev yapmış veya buraya katkı sağlamış olan müntesip ve muhiplerin hayatlarına yer verilir. Onların taşıdığı lakaplar bile kadîm zamanlardan ses getirmektedir: Bevvab, duacı, kafesçi, kazancı, kudümzenbaşı, meydancı, müezzin, neyzenbaşı, aşçı dede, tarîkatçı, türbedar vb.
Bayram Ali Kaya’nın belirttiği gibi Yenikapı Mevlevîhanesi’ni
KAYNAKLARI
Biraz da ilim diyelim ve bu kitabı hazırlarken yazarın faydalandığı başlıca kaynakları sayalım:
1. Şeyhî Mehmed Efendi (ö. 1731), Vekāyiu’l-Fudalâ; 2. Sâkıb Dede ( ö. 1735), Sefîne-i Mevlevîyân; 3. Esrar Dede ( ö. 1797), Tezkire-i Şuarâ-i Mevlevîyye; 4. Sahîh Ahmed Dede, Mecmûatü’t-Tevâr
BİRKAÇ ŞİİR
Tasavvuf mensupları ve tabii ki Mevlevîler sanat ve şiirle iç içedir. Tekke Kapısı’ndan bazı manzum ifadeler sunmak istiyorum. Birinci Bölüm sol sayfada tekkelerin kapanmasına farklı bir bakış getiren dörtlükle başlar. Ahmed Celâleddin Dede’nin (1853-1946) irticâlen söylediği bu dörtlüğü Halil Can Bey’in naklettiği bilgisi vardır:1
Âsumândır kubbesi hep ahterân âvîzesi
En ziyâ-bahşâ kanâdîli güneşle mâhdır
Seddolunmakla tekâyâ kaldırılmaz zikr-i Hak
Cümle mevcûdât zâkir kâinât dergâhdır
(Şunu demek ister: Kubbesi gökyüzüdür, âvîzesi yıldızlardır; en ışıklı kandilleri ise güneşle aydır. Tekkelerin kapanmasıyla Hakk’ın zikri kaldırılmış değildir, zirâ bütün varlıklar Hakk’ı zikredip durmaktadır, bu durumda kâinat bir dergâhtan ibarettir.)
*
II. Bölüm de aynı şekilde Nesib Yusuf Dede’nin (ö. 1714) bir şiiriyle başlar:
Nâmûs u câhı çâha atan Mevlevîleriz
Dünyâ-yı dûnu hîçe satan Mevlevîleriz
Deh-rûze kâr u bârın dehrin hebâ kılıp
Peygūle-i fenâda yatan Mevlevîleriz
Arâmımız semâ iledir rûzigârda
Girdâb-ı bahr-i aşka batan Mevlevîleriz
Telhî-i fâka etmek içün nefsimiz helâk
Hân-ı vücûda zehr katan Mevlevîleriz
Biz ey Nesîb devlet-i Monlâ-yı Rûm’da
Dünyâ-yı dûnu hîçe satan Mevlevîleriz
(Biz namus düşüncesini ve makam mevki sevgisini kuyuya atan; şu alçak değersiz dünyayı hiçe satan Mevlevîleriz. Zamanın on günlük kârını, işini ve yükünü hebâ edip yokluk köşesinde yatan Mevlevîleriz. Biz bu devranda semâ ederek huzur ve sükûn bulan, aşk deryâsının girdâbına batan Mevlevîleriz. Nefsimizi yoksulluk acılığıyla helâk etmek için vücud sofrasına zehir katan Mevlevîleriz. Ey Nesîb, biz Hz. Mevlânâ’nın mânevî devletinin mutluluğu içinde şu değersiz dünyayı hiçe satan Mevlevîleriz.)
*
Şeyh Sabûhî Ahmed Dede (Ö.1647)’nin bir beyti:
Ney benimle nefes birâderidir
Bağlıyız ikimiz bir nefese
*
Nâcî Ahmed Dede (ö.1712)’den
Her bende ki âzâd ola elbette olur şâd
Âlemde senin benden olan bende olur şâd
Lutfeyle eya pâdişeh-i mülk-i şefâat
Nâcî kuluna eyle şefâat ki ola dil-şâd
(Âzad edilen her köle elbette mutlu olur. Fakat bu dünyada senin kulun kölen olan kimse bundan dolayı mutludur. Ey şefaat mülkünün hükümdarı, bu Nâci kuluna da şefaat etki gönlü hoş olsun.)
*
Hasan Leylek Dede (ö.1827) hattat ve Mesnevîhan, Leylek şeklindeki yazısı meşhur:
Aşk-ı Mevlânâ ile hayretzede
Mevlevî Seyyid Hasan Leylek Dede
*
Abdürrahim Künhî Dede (ö.1832), cihanın yaratıcısı olan Hak Taâlâ’nın bu âleme tecellîsinden ve herkesi bir şekilde tesellî eden zuhûrâtından söz eder. Ne mutlu görebilene:
Hallâk-ı cihan âleme kıldıkda tecellî
Her kimseyi bir hâl ile kılmış mütesellî
*
Osman Selâhaddin Dede (ö.1887)’den:
Zâlimi bergeşte eden âhdır
Kalb-i mahlûka Hudâ âgâhdır
Bir kadem şehrahtan etme udûl
Doğrunun yardımcısı Allah’dır
(Zâlim kimseyi ters yüz eden aldığı âhlardır. Yaratılmışların kalbinden Allah haberdardır. Doğru yoldan bir ayak bile ayrılma, zira doğrunun yardımcısı Allah’tır.)
*
Mehmed Celaleddin Dede’den:
Ey mefhar-i evvelîn olan Mevlânâ
Vey melce-i âhirin olan Mevlânâ
Dervişlerini hakîkate vâsıl kıl
Ey hâdi-i râh-ı dîn olan Mevlânâ
(Ey evvel gelenlerin iftihârı, sonrakilerin sığınağı olan Mevlânâ! Dervişlerini hakîkate ulaştır, ey din yolunun hidâyet kandili olan Mevlânâ.)
*
Hüseyin Fahreddin Dede (ö.1911) dünyaya gelmekteki amacı şöyle açıklar:
Dehre gelmekten ne da’vâdır ne gavgādır garaz
Hüsn-i rûy-ı yâri her yüzden temâşâdır garaz
Ey tabîb-i cân u dil maksad cemâlin görmedir
Sanma derd-i aşkıma senden müdâvâdır garaz
(Bu dünyâya gelmekten maksat ne mücâdele ne de kavga etmektir. Asıl maksat, Sevgilinin yüzünün güzelliğini her bir yüzde seyretmektir. Ey canımın ve gönlümün tabîbi; aşk derdim için senden devâ istediğimi zannetme, maksadım senin cemâlini görmektir.)
Ayrıca Hz. Mevlânâ’da nelerin bulunabileceğini söyler:
Gel dergeh-i Mollâ’ya da bak gör ne safâ var
Her bir elem-i mühlike bin dürlü devâ var
Efsâne-i zühhâd gibi zerk-ü riyâ yok
Âvâz-ı kudüm ü ney ü tanbûr u nevâ var
(Gel bir bak, Hz. Mevlânâ’nın dergâhında ne safâlar var. Her bir öldürücü eleme bin türlü çâre var. Zâhidlerin hikâyelerindeki gibi iki yüzlülük ve riyâ yoktur. Burada kudüm, ney ve tanburun sesi ve nağme vardır.)
*
Son şeyh Abdülbâkî Baykara Dede (ö.1935) dînî konulardaki hassâsiyetini şöyle ifâde eder:
Allah’a şükür müslümânım ben
Bir dîni bütün, sâhib-i irfânım ben
Kur’ân’a muhâlif sözü almam gûşa
Ser-tâ-be-kadem bende-i Kur’ân’ım ben
(Allah’a şükürler olsun ki ben Müslümanım. Ben dîni bütün irfan sâhibi bir kimseyim. Ben, Kur’an’ muhâlif söze kulak vermem; baştan ayağa Kur’an’ın kulu, kölesiyim ben.)
HÜZÜNLÜ SON
Son postnişini anınca, bahsi hüzünlü ve ibretli bir alıntıyla bitirmek istiyorum:
“Gavsi Baykara’nın bir sûzinak şarkısı vardır; hassas bir kalbin nağmesidir:
Dokunma kalbime zîrâ çok incedir kırılır
O tıpkı mâbede benzer ki o orda hıçkırılır
Gavsi Baykara Yenikapı Mevlevîhânesi’ni
Halbuki babası, dedesi Celâleddin Dede’nin ölümü üzerine, yirmi dört yaşında şeyh olmuş, oğlu Gavsi’yi kendisinin geçtiği terbiye ile yetiştirmişti. Tekkelerin seddi ile emlâk ve akara da el konmuştu. Hepsi de ortada kaldılar. Abdülbâkî Dede Edebiyat ve İlâhiyat fakültelerinde Farsça profesörü olarak çalıştı. 1933 tensîkatında bir daha işsiz kaldı. Şair, musikişinas ve şeyhti. Şairlik ve musiki maişet sağlayan işler değildi. Şeyhliği elinden alınmış, üniversitedeki görevine de son verilmişti. İki yıl geçmeden fakrü zaruret içinde göçtü. Oğlu Gavsi’nin durumu ise tam da şu örneğe benzetilebilir: Bale yapmak için yetiştirilen birine tek alternatif olarak yağlı güreş yapma şansı verilmiş gibiydi.
Yukarıdaki serencamı bir müddet önce okuduğum Neyzenler Kahvesi adlı kitaptan aklımda kalanlardan aktardım. Kitabı Süleyman Seyfi Öğün hazırlamış; aynı zamanda neyzen olan Öğün, neyde Gavsi Baykara’nın talebesinin talebesi. Kitabın baskısı bitmiş. Ancak ödünç aldığım bir fotokopiden okuyabilmiştim.”
Ben de bu satırları A. Nezihi Turan’ın bir tebliğinden aldım.2 Neyzenler Kahvesi’ni, epeyce zaman sonra, silik bir fotokopi nüsha olarak ele geçirebildim.3
Bir yanıt bırakın